Új premier: Carmen
Aktuális
Október 14-én, szerdán 19 órakor mutatjuk be Carmen című, három felvonásos táncszínházi estünket Alexander Ekman Szeszély, valamint Egerházi Attila Carmen és Aritmia című koreográfiáival a Vörösmarty Színház nagyszínpadán.
A Székesfehérvári Balett Színház október 14-én, szerdán 19 órakor mutatja be Carmen című, három felvonásos táncszínházi estjét Alexander Ekman Szeszély, valamint Egerházi Attila Carmen és Aritmia című koreográfiáival a Vörösmarty Színház nagyszínpadán.
A társulat próbatermében, a bemutató előtt tartott sajtótájékoztatón dr. Cser-Palkovics András örömét fejezte ki, hogy a koronavírus-járvány ellenére örömteli hírről, egy premierről számolhatnak be: „Jövő héten szerdán újra a táncot ünnepelhetjük majd a Székesfehérvári Balett Színház jóvoltából, egy olyan bemutatón, amelyet már mindenki nagyon várt. Arra buzdítok mindenkit, hogy vásároljanak jegyet, és nézzük meg együtt a Carment.” A városvezető köszöntőjében kiemelte, hogy a nézők teljes biztonságban élvezhetik majd a premiert, ugyanis a Vörösmarty Színház épületében minden óvintézkedést megtettek, a fertőtlenítést elvégezték, a nézőket pedig arra kérik majd, hogy az előadás során maszkot viseljenek. Az épületbe való belépéskor kötelező lesz a kézfertőtlenítés és a testhőmérséklet-mérés is. Az október 14-én, szerdán 19 órakor kezdődő premierről Egerházi Attila beszélt. Elmondta, hogy a Carmen táncdráma az alapvető emberi érzelmeket veszi górcső alá: szerelem, szerelemféltés, féltékenység, vágy, csábítás, valamint a férfi és nő között létrejövő dominancia. „Nem Carmen és Don José örök érvényű történetét illusztráljuk majd a Vörösmarty Színház színpadán, hanem Bizet operájából, a Rodion Shchedrin általi átiratra a zene, a tánc egységbe öntése révén valami újat hoztunk létre.” – tette hozzá az igazgató. Egerházi Attila úgy alkotta meg a darabot, hogy egyben legyen átélhető, érezhető és érthető a történet minden felirat nélkül, pusztán a táncot látva és a zenét hallva. Lényeges és általa fontosnak tartott dramaturgiai eszköz a humor, az irónia és a szarkazmus, amely érezhetően végigvonul a baletten. A Carmen második felvonásában az Alexander Ekman, svéd táncművész és koreográfus által 2006 nyarán, a barcelonai IT Dansa közreműködésével megalkotott Szeszély (Whim) című, humorral telített darabot mutatják be. A történet olyan emberekről szól, akik szakadatlan küzdenek a beilleszkedéssel, és folyton racionálisan igyekeznek viselkedni. A mű egésze való életből vett, változatos szituációkat mutat be. Ekman a próbákat nézve döbbent rá, hogy egy különös musicalt sikerült alkotni, mely sötét és szomorú. Valójában nem eldönthető, hogy nevetni kellene-e, vagy sem. Humoros, de nem igazán vicces. Szomorkás, mégsem annyira szomorú. Élvezetes, ám mégsem annyira kellemes. Az előadás próbáit a társulat már nyáron megkezdte Ekman betanító balettmestere, Mathilde Van de Meerendonk vezetésével. Az Aritmia balettet – a Carmen utolsó felvonását – a COVID-19 vírus által okozott világjárvány kapcsán, annak társadalomra gyakorolt hatásainak, valamint a karantén időszaknak dedikálva alkotta meg Egerházi Attila. A megszokott életritmusunk megtört, megváltozott, ha úgy tetszik, bizonyos értelemben véve aritmikussá vált. Az aritmia – ami orvosi kifejezéssel élve szívritmuszavart jelent – metafora. Életünket harmónia és diszharmónia, ritmus és aritmia, azaz a normálisnak, megszokottnak tekintett ritmus megváltozása, megtörése jellemzi. Az élet ritmusa olykor egyenletes, máskor pedig egyenetlenné válik. Vonatkozik ez az egyénre, párkapcsolatra, vagy akár több ember kapcsolatára, de vonatkozhat egy társadalomra is. A balettet négy táncművész – Cristina Porres Mormeneo, Dusana Heráková, Fernando Gabriel Luis Luis és Dávid Janík – táncolja egy viszonylag szűk térben. A premierről az igazgató úgy fogalmazott: „Nézőink számára garantálhatom, hogy nagyon különleges élményben lesz részük. A mostani bemutatónk ugyanis tükörképe és keresztmetszete annak a repertoárépítésnek, amit folytatunk, hiszen cselekményes balettet is és két táncverset is színre viszünk. Az is az építkezésünk része, hogy Alexander Ekmannal dolgozhattunk, amire eddig hazánkban csak a Magyar Nemzeti Balettnek volt lehetősége.” Az előadásra jegyek kaphatók az Alba Regia Szimfonikus Zenekar pénztárában, a Vörösmarty Színház előcsarnokában (Székesfehérvár, Fő utca 8.) munkanapokon 10.00–18.00 óra között, az InterTicket országos hálózatában, valamint a www.jegy.hu és a www.fehervaribalett.hu weboldalon is.