Szabad egy táncra?
Aktuális
Szeptember 23-án kezdődik a Székesfehérvári Balett Színház 2023/24-es bérletes szezonja. Idén öt előadással készül a balettszínház: látható lesz a Játék a tűzzel, a Cirkusz, az Aladdin, a Diótörő, az ötödik előadás pedig az idei évad ősbemutatója, a Nomádok lesz.
A Székesfehérvári Balett Színház táncművészei Szabad egy táncra? címmel egy rendhagyó flashmob keretében hívták táncra a járókelőket a Fő utcán.
Az idei bérlettel az alábbi előadások tekinthetők meg:
• Játék a tűzzel - Táncszínházi est három felvonásban - 2023. szeptember 23. (szombat)
• Cirkusz - Táncszínházi est három felvonásban - 2023. október 26. (csütörtök)
• Aladdin - Családi mesebalett egy felvonásban - 2023. november 12. (vasárnap)
• Diótörő - Családi mesebalett két felvonásban - 2023. december 17. (vasárnap)
• A bérletesek ötödik előadása az idei évad ősbemutatója, a Nomádok lesz.
A 2023-as Balett Bérlet rendkívül kedvezményesen, 6 350 forintos áron vásárolható meg a Vörösmarty Színház jegyirodájában hétköznap 10 és 18 óra között, valamint online a színház oldalán az „Online bérletvásárlás” menüpont alatt.
Szeretettel várunk mindenkit a Székesfehérvári Balett Színház előadásaira a 2023/2024-es évadban.
BALETT BÉRLET ● Székesfehérvári Balett Színház
2023. szeptember 23., szombat 18.00 óra
Vörösmarty Színház ● Nagyszínpad
JÁTÉK A TŰZZEL
(Táncszínházi est három felvonásban)
Whim/Szeszély (25 perc) – Bolero (20 perc) – Prométheusz (20 perc)
Whim (Szeszély)
Alexander Ekman 2006 nyarán, a barcelonai IT Dansa közreműködésével alkotta meg a Szeszély című, humorral telített darabot emberekről, akik szakadatlan küzdenek a beilleszkedéssel, és folyton racionálisan igyekeznek viselkedni. Hogyan próbáljuk fenntartani ép elménk látszatát még akkor is, mikor legbelül az őrület kerülget bennünket? A mű egésze való életből vett, változatos szituációkat mutat be. Ekman a próbákat nézve döbbent rá, hogy egy különös musicalt sikerült alkotni, mely sötét és szomorú. Valójában nem eldönthető, hogy nevetni kellene-e, vagy sem. Humoros, de nem igazán vicces. Szomorkás, mégsem annyira szomorú. Élvezetes, ám mégsem annyira kellemes.
Alkotók:
Koreográfus: Alexander Ekman
Zene: Antonio Vivaldi: The Four Seasons – Winter; Edmundo Ros: Bolero; Nina Simone: My baby just cares for me
Jelmezterv: Alexander Ekman
Fényterv: Alexandre Kurth
Betanító balettmester: Mathilde Van de Meerendonk
Próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo
Bolero
Ravel zenéje vörösen izzik és lüktető vulkánként tör felszínre. A Bolero nagy ívű zenei „orgazmus”, amely egyre hevülő tempóval és dinamikával, lüktetve éri el tetőfokát. A zene elementáris megnyilvánulása ez a balett, amelyben a láthatatlan válik láthatóvá. Balettünk francia címe: Rouge. Azaz vörös. Vörös rúzs. A nőiség egyik szimbóluma. Libidó, vér, Nő és Férfi, élet és halál…
Alkotók:
Rendező-koreográfus: Egerházi Attila
Zene: M. Ravel: Bolero
Jelmezterv: Andrea T. Haamer
Díszlet- és fényterv: Egerházi Attila
Díszletkivitelezés: Szelei Mónika
Betanító és próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo
Prométheusz
A Prométheusz teremtményei című balettzene volt Beethoven első találkozása a színpaddal az 1800-as évek legelején. „Beethoven zenéje izzik, mint a tűz. A tűz olyan szimbólum, amely jól kifejezi az ember vágyát a fényre és az ismeretlen megismerésére. Az én értelmezésemben Prométheusz antihős. Ez a helyzet tragikomikus elemeket visz a történetbe, és a balett egyfajta burleszkké alakul” – vallja Egerházi Attila.
Alkotók:
Librettó és dramaturgia: Egerházi Attila
Zene: Ludwig van Beethoven: Prométheusz teremtményei
Felvételről közreműködik: Smíchovská komorní filharmonie
Karmester: Josef Vondráček
Színpadterv-koncepció: Egerházi Attila
Díszletterv: Jaroslav Milfajt
Jelmezterv: Petra Lebdušková
Fényterv: Egerházi Attila
Betanító és próbavezető balettmesterek: Cristina Porres Mormeneo, Fernando Gabriel Luis Luis, Leigh Alderson
Koreográfus: Egerházi Attila
2023. október 26., csütörtök 18.00 óra
Vörösmarty Színház ● Nagyszínpad
CIRKUSZ
(Táncszínházi est három felvonásban)
„Idézőjelek” (20 perc) – Un Ballo (12 perc) – Cirkusz (50 perc)
„Idézőjelek”
A kortárs író és költő, L. Simon László korábbi könyvének az alkotó által megszerkesztett részleteire készített koreográfiát Egerházi Attila. A koreográfia az író által kifejezésre juttatott megfoghatatlan, olykor szinte kimondhatatlan gondolatokat és érzéseket ragadja meg és teszi láthatóvá, miközben a szövegben rejlő kódolt üzenet a lélek számára letapogatható módon jelenik meg és táncköltészetként kel életre. Csak úgy, mint az Örkény-balett esetében, a koreográfiában az irodalmi szöveg kap erőteljes hangsúlyt, s ezt egészítik ki a zenei betétek.
Felhasznált irodalom: válogatás L. Simon László A háromlábú lovat etető lány című kötetéből
Alkotók:
Rendező-koreográfus: Egerházi Attila
Koreográfusasszisztens, próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo
Librettó: L. Simon László
Zene: Kronos Quartet: Built you a mountain; Laurie Anderson and Kronos Quartet; Kimmo Pohjonen and Kronos Quartet: Emo (part 1)
Jelmezterv: Pajor Patrícia és Herman Anett
Hangfelvételről közreműködik: Sarádi Zsolt (a Vörösmarty Színház színművésze)
Hangfelvétel: Kovács Tamás
Hangvágás és speciális hangeffektek: Cristina Porres Mormeneo
Média design: Falvay Miklós
Szcenikus: Bajkó György
A produkció a Hart Protect Közhasznú Nonprofit Kft. közreműködésével jött létre.
Un Ballo
„Az Un Ballo egy mindenféle komplex érzelmi tartalomtól mentes mű. Mindazonáltal Maurice Ravel kompozíciói, melyeket a darabhoz választottam, a halál témáját dolgozzák fel. A vizuális inspiráció forrásaként Diego Velázquez Infantes című portrésorozata szolgált, melyen a spanyol királyi család ifjú tagjait örökítette meg, akik közül jó néhányan igen fiatalon hunytak el. A gyermekek kiszolgáltatott arckifejezésein – melyeket a festő különös részletességgel és érzelmi töltettel örökített meg – idő előtti szomorúságot fedezhetünk fel a halál egyfajta előrevetítéseként. Az élet és a halál ilyen közeli egymás melletti ábrázolása megdöbbentett, ugyanakkor inspirálóan hatott rám. Az Un Balloban nincsen semmi tragikus, épp úgy, ahogy a halálban sincsen. Az egyetlen dolog, amiben biztosak lehetünk az az, hogy egyszer meg fogunk halni. Minden más bizonytalan. Mikor megszületünk, kapunk egy születési anyakönyvi kivonatot. Ha megfordítjuk, egy halálos ítéletté válik.” Jiří Kylián
Alkotók:
Koreográfus: Jiří Kylián
Zene: Maurice Ravel
Díszletterv: Jiří Kylián
Jelmezterv: Joke Visser
Fényterv, technikai adaptáció: Kees Tjebbes
Koreográfus-asszisztens és betanító balettmester: Shirley Esseboom
Próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo
Cirkusz
A CIRKUSZ című kortárs táncszínházi produkciót Müller Péter Isten Bohócai című regénye inspirálta. A regény egy fikció, miszerint egy lebontásra ítélt cirkusz porondján a bohócok mestere az utolsó estén tánccal tanítja a tanoncokat. Bibliai hasonlattal élve a mű felfogható egyfajta utolsó vacsorának, amely során a mester tanítványait avatja be a szeretet varázshatalmának titkaiba. Mindamellett, hogy a mester az életre tanít, a színházcsinálás csodálatos mesterfogásait is átadja tanítványainak.
Alkotók:
Rendező-koreográfus: Egerházi Attila
Librettó: Müller Péter
Hangfelvételről közreműködik: Müller Péter
Szcenikus: Bajkó György
Zene: Astor Piazzolla, Alfred Schnittke, Madison McFerrin, Leonard Cohen, Elvis Presley, Carlos Gardel
Díszletterv: Hart Protect Közhasznú Nonprofit Kft.
Jelmezterv: Pajor Patrícia és Herman Anett
Fényterv: Hart Protect Közhasznú Nonprofit Kft.
Betanító és próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo
2023. november 12., vasárnap 18.00 óra
Vörösmarty Színház ● Nagyszínpad
ALADDIN
(Családi mesebalett, 60 perc, egy felvonásban)
Egy fiú története, aki nem félt nagyot álmodni.
Egy fiúé, aki nem félt küzdeni.
Egy fiúé, aki nem félt mindent feladni a boldogságért.
Aladdin, a tiszta szívű tolvaj fiú történetéről szól a mesénk, aki megpróbáltatásai során elnyeri a szépséges Jázmin hercegnő kezét. Varázsszőnyegünkön elrepítünk egy titokzatos arab birodalomba, ahol csodából és nevetésből nem lesz hiány. Izgalmas bazár, kincsekkel teli barlang, misztikus csodalámpa egy tréfás kedvű dzsinnel, pompás palota egy vajszívű szultánnal és egy hataloméhes udvari varázslóval – a jó és a rossz örök harca, a szegénység és a gazdagság találkozása.
Alkotók:
Rendező-koreográfus: Nemes Zsófia
Betanító és próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo, Fernando Gabriel Luis Luis
Díszlettervező: Molnár Zsuzsanna
Zene: Gergely Attila
Jelmeztervező: Nemes Nóra
Dramaturg: Fabacsovics Lili
Fénytervező: Egerházi Attila
Szcenikus: Bajkó György
2023. december 17., vasárnap 18.00 óra
Vörösmarty Színház ● Nagyszínpad
DIÓTÖRŐ
(Családi mesebalett, 104 perc, két felvonásban)
Mitől ünnep az ünnep? Mi hoz színeket, meleget a szürke és hideg hétköznapokba? Erre a kérdésre keresi és találja meg a választ a társulat Diótörő című produkciója, amelyet Csajkovszkij muzsikájával, de a balett klasszikus verziójától eltérő módon állít színpadra Egerházi Attila Harangozó-díjas koreográfus, az intézmény igazgatója.
Egy átlagos, szürke panellakásban él a Stahlbaum család, ide érkezik meg karácsony este a minden tekintetben színes egyéniség, Drosselmeyer nagybácsi, aki humorával, szeretetével, „varázserejével” életet hoz a családba. Amikor a család nyugovóra tér, megtörténnek a Hoffmann meséjéből ismert csodák: életre kel a Diótörő figura, megjelennek és ugyancsak életre kelnek a különböző mesefigurák és lezajlik az a harc is, amelynek végén Marika, a főhős egy mesevilágban találja magát, Diótörő herceg oldalán. A pár a hópelyhek táncát követve jut el a kristálypalotába, ahol káprázatos ünnepséggel, látványos spanyol, kínai, keleti és orosz táncokkal fogadják őket, és eltáncolják a darab talán legismertebb részét, a Rózsakeringőt is.
Alkotók:
Rendező-koreográfus: Egerházi Attila
Zene: Pjotr Iljics Csajkovszkij
Díszletterv: Árvai György
Média design: Falvay Miklós
Jelmezterv: Andrea T. Haamer és Szelei Mónika
Jelmezkivitelezés: Szelei Mónika
Fényterv: Egerházi Attila
Szcenikus: Bajkó György
Betanító és próbavezető balettmester: Cristina Porres Mormeneo