José Cruzzal beszélgettünk
Aktuális
Honnan az ismeretség?
Társulatunk vezető balettmestere még Barcelonában volt José tanítványa, majd Cristinának köszönhetően Egerházi Attilát is megismerte a spanyol szakember, és elmondása szerint azonnal beleszeretett koreográfusi munkájába, így örömmel fogadta el ismét társulatunk meghívását. Barátságuk több évtizedre nyúlik vissza, és nemcsak szakmailag, hanem magánemberként is jó kapcsolatot ápolnak egymással.
José Cruz a Rómeó és Júlia című produkció főpróbahetén érkezett, így igazán mozgalmas időszakba csöppent bele, melyről így vélekedett:
„Nagyon vártam, hogy segíthessek a Rómeó és Júlia című produkció próbáin. Nagyon örültem, hogy részese lehettem ennek az élménynek. Intenzív hét volt, mely egy gyönyörű előadással zárult. Nagyon jól éreztem magam, igazán inspiráló ezzel a társulattal dolgozni. A szervezet profi, a csapat kiváló és sokoldalú.”
A spanyol balettmester professzionális karrierjét az Instituto Teatro de Barcelonánál kezdte, ahol kiemelkedő eredménnyel szerezte meg diplomáját, majd a stuttgarti John Cranko Schoolban folytatta. Többek között olyan tekintélyes mesterekkel dolgozott együtt, mint Woytek Lowsky és David Howard. Szólista karrierje során számos kiemelkedő intézménynél – mint például a Monte Carlo Ballet, a Berlin Ballet, a Zurich Ballet, a Ballet of Sweden – táncolt klasszikus, neoklasszikus kortárs repertoárt. Olyan élvonalbeli rendezőkkel, koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Mats Ek, Maurice Bajart, Jiri Kylian – csak, hogy néhányat említsünk közülük. Egy színpadon táncolt Ana Lagunával, Rudolf Nureyevvel, Eva Evdokimovával. Meghívást kapott olyan neves televíziócsatornákhoz, mint az RTVE Spain, a francia TF1, a Swedesh Television. Jelenleg a EESA-CPD-Conservatorio Profesional de Danza/Instituto del Teatro koreográfusa, nemzetközi konferenciákon ad elő, tanárként, vendégkoreográfusként dolgozik világszerte.
„Nagyon fontosnak tartom, hogy más, profi szinten működő társulatok és táncosok időről időre együtt dolgozzanak. Munkámmal hozzájárulok a táncosok fejlődéséhez, ugyanakkor én is megfigyelhetek és megtanulhatok más, korszerű munkamódszereket, trükköket, amelyeket aztán tovább vihetek és alkalmazhatok a tanítványaimnál az ő felkészítésük során. A táncművészet állandó tanulás és fejlődés. Az, hogy egy tanár is fejlődjön, létfontosságú ahhoz, hogy továbbra is segíthesse a jövő tehetségeit.” – mondta el José Cruz arra a kérdésre, hogy miért fontos, hogy egy-egy társulat tagjai és koreográfusai néha „idegen vizekre evezzenek”.
És hogy mit mond egy táncos-koreográfus arról, hogy miért fontos és mit adhat a tánc?
„A tánc számomra egy utazás. Ez egy életforma, ami az én esetemben a lényemből fakad. A tánc számomra mindig is az igazi érzelmek temploma volt. A társulat, a közönség és maga a tánc a színházban összeolvadnak. Olyan érzelmek és érzések kerülnek megosztásra a színpadon, amelyeket csak a művészet ezen ágán keresztül lehet érezni és éreztetni. A tánc teljesen átalakíthat. Elvezethet bennünket a személyiségünk érettebb verziójához, megmutathatja és letisztázhatja az egyedi tulajdonságainkat, stílusunkat. Akinek sikerül átélni a tánc igazi szellemét, képes lesz erre a kérdésre úgy válaszolni, hogy eltáncolja az érzéseit – szavak nélkül.”
Kapcsolódó hírek
José Cruz újra velünk
Március 18-án a Vörösmarty Színház nagyszínpadán újra eltáncoltuk a világ egyik legismertebb szerelmi történetét, a Rómeó és Júlia című balettet. Vendég balettmesterünk is velünk tartott.
Vendég balettmesterünk: Josè Cruz
Ezen a héten Josè Cruz spanyol balettmester tart reggelente klasszikus balettgyakorlatot a társulatnak.