Prométheusz

Repertoár


Bemutató: 2022. február 27.

Információk

táncszínházi est két felvonásban

Egerházi Attila értelmezésében Prométheusz antihős. Ez a helyzet tragikomikus elemeket visz a történetbe, és a balett egyfajta burleszkké alakul. 

Beethoven zenéje tűzként izzik. A tűz mint szimbólum, az ember vágyát fejezi ki a fényre, mind spirituális, mind pedig anyagi értelemben, valamint az ismeretlen megismerését is jelképezi. Mindamellett, a vágy és a szerelem szimbólumaként is értelmezhető.

Prométheusz, mint a balett központi figurája, esetemben egyfajta antihős, aki bármire kész szerelméért. Prométheusz nagy árat fizet a szerelemért, mivel az arra késztette, hogy ellopja az istenektől a tüzet. Az emberek nem tudnak mit kezdeni a lopott kinccsel, ezért Prométheuszt hibáztatják, és egy sziklához kötik. Ez a szituáció tragikomikus elemeket visz a történetbe, ami egyfajta burleszkké válik. A balett a mitológiai történet persziflázsa.

SZESZÉLY

Alexander Ekman 2006 nyarán, a barcelonai IT Dansa közreműködésével alkotta meg a Szeszély című, humorral telített darabot emberekről, akik szakadatlan küzdenek a beilleszkedéssel, és folyton racionálisan igyekeznek viselkedni. Hogyan próbáljuk fenntartani ép elménk látszatát még akkor is, mikor legbelül az őrület kerülget bennünket? A mű egésze való életből vett, változatos szituációkat mutat be. Ekman a próbákat nézve döbbent rá, hogy egy különös musicalt sikerült alkotni, mely sötét és szomorú. Valójában nem eldönthető, hogy nevetni kellene-e, vagy sem. Humoros, de nem igazán vicces. Szomorkás, mégsem annyira szomorú. Élvezetes, ám mégsem annyira kellemes.

Koreográfus: Alexander Ekman
Zene:
Antonio Vivaldi: The Four Seasons – Winter;
Edmundo Ros: Bolero;
Nina Simone: My baby just cares for me
Jelmezterv: Alexander Ekman
Fényterv: Alexandre Kurth
Betanító balettmester:
Próbavezető balettmester:
Mathilde Van de Meerendonk
Cristina Porres Mormeneo
Koreográfus: Egerházi Attila
Táncolják: Cristina Porres Mormeneo, Eva González Buendía, Chiara Malavasi, Wu Meng-Ting, Elisa Lodolini, Maria Fernanda Losada, Kovalszki Boglárka, Fernando Gabriel Luis Luis, Leigh Alderson, Dávid Janík, Lin Yun-Cheng, Francesco Vitale Farris

 


PROMÉTHEUSZ

A Prométheusz teremtményei című balettzene volt Beethoven első találkozása a színpaddal az 1800-as évek legelején.
„Beethoven zenéje izzik, mint a tűz. A tűz olyan szimbólum, amely jól kifejezi az ember vágyát a fényre és az ismeretlen megismerésére. Az én értelmezésemben Prométheusz antihős. Ez a helyzet tragikomikus elemeket visz a történetbe, és a balett egyfajta burleszkké alakul” – vallja Egerházi Attila, a balett koreográfusa, a Székesfehérvári Balett Színház igazgatója.

Librettó és dramaturgia: Egerházi Attila
Zene:
Felvételről közreműködik:
Karmester:
Ludwig van Beethoven: Prométheusz teremtményei
Smíchovská komorní filharmonie
Josef Vondráček
Színpadterv-koncepció: Egerházi Attila
Díszletterv: Jaroslav Milfajt
Jelmezterv: Petra Lebdušková
Fényterv:
Szcenikus:
Egerházi Attila
Bajkó György
Betanító és próbavezető balettmesterek: Cristina Porres Mormeneo,
Fernando Gabriel Luis Luis,
Leigh Alderson
Koreográfus: Egerházi Attila
Táncolják: Prométheusz: Dávid Janík / Yoshitake Koh
Lány: Eva González Buendía / Maria Fernanda Losada
Kar: Kovalszki Boglárka, Chiara Malavasi, Wu Meng-Ting, Maria Fernanda Losada / Eva González Buendía, Elinor Ostrovsky, Elisa Lodolini, Nina Sninská, Francesco Vitale Farris, Yoshitake Koh / Dávid Janík, Lin Yun-Cheng

A szereplőváltoztatás jogát fenntartjuk.

Az előadás időtartama: 67 perc egy szünettel (1. felvonás: 23 perc, 2. felvonás: 24 perc, szünet: 20 perc)

Bemutató: 2022. február 27., vasárnap 19 óra, Vörösmarty Színház

Prométheusz borítóképe