Nyílt napot tartott a Székesfehérvári Balett Színház

 

Nyílt napra hívta a táncot szerető közönséget a Székesfehérvári Balett Színház: szombaton a Malom utcai Táncház tükrös termében az érdeklődők láthatták, hogyan, mivel telnek a táncosok mindennapjai, megismerhettek jó néhány balettmozdulatot és szakszót, és ízelítőt kaptak a társulat új bemutatójából, a Diótörő című egész estés balettből is.

Angol és francia szavak keveredtek szombaton délelőtt a táncteremben: a társulat nemzetközi, a három magyar táncos mellett a tagok nagyobb része spanyol, francia, olasz és szlovák – ezért a közös nyelv az angol. A francia pedig a balett „anyanyelve”, amiből néhányat a próba közönsége is megtanulhatott, miközben a balettigazgató instruálta a rudak mellett álló táncosokat. A rúd a balett elmaradhatatlan segédeszköze, mellette ismétlik nap nap után a már hosszú évek óta jól ismert, klasszikus gyakorlatokat a táncosok, hogy a következő fázisban kis koreográfiákba foglalva a terem közepén folytassák a próbát. Egerházi Attila sorolta és mutatta is, mit szeretne látni, aztán figyelt, javította a tartást, a mozdulatot, időnként humorral oldva a fárasztó munkát, máskor szinte énekelve sorolta a gyakorlatokat.

Diótörő


A klasszikus balett alapja a kortárs táncnak – magyarázta az igazgató, akitől megtudtuk: délelőttönként négy órát próbálnak minden nap, délután pedig újabb két óra a gyakorlás, ekkor a repertoáron szereplő darabokra, az új bemutatóra, most éppen a Diótörőre készülnek. A tánc fizikailag és mentálisan is megterhelő, nagyon komoly munka, ez most a rövidített bemutatón is kiderült mindenki számára. A közönség elismerő tapssal jutalmazta a táncosokat, a precíz kéz- és lábmozdulatokat, a piruettet, a légies könnyedséggel végrehajtott ugrásokat, majd aztán a Diótörőből előadott részletet. A hópelyhek tánca és a spanyol, a keleti és a kínai tánc még így, jelmezek, színpadi fények nélkül is magával ragadta a táncterem maroknyi közönségét, az anyukájuk ölében ülő kislányok egy pillanatra le nem vették a szemüket a nádszálvékony balerinákról, de a felnőttek is egészen belefeldkeztek a rögtönzött előadásba. Jó lesz – gondolhatták azok, akik már megvették a jegyüket, aki meg nem tette, sajnálkozhatott, nem biztos, hogy jut még belépő a ráadásként meghirdetett előadásra, akkora volt az érdeklődés a mesebalett iránt – mondta a balettigazgató, aki végül egyenként is bemutatta a társulatot, és válaszolt a nézők kérdéseire.

Diótörő


A tervek szerint a mostanihoz hasonló nyílt napot szerveznek majd rendszeresen, fontosnak tartják a közönséggel való találkozást ebben a formában is – hangsúlyozta Egerházi Attila, aki szerint ezen a módon még közelebb kerülhetnek a nézőkhöz, illetve megismertethetik a balettszínházat azokkal, akiket eddig még nem ragadott magával a művészetnek ez az ága.

Hajnal Csilla
Fotó: Igari Balázs és Lőrincz Miklós